Made in China - Billigt och bra

Nationen Kina är mer aktuell än på länge. Sommar-OS hägrar och folk börjar ställa sig frågan om man bör stötta en militärregim (ja, man får säga så) som Kina. Om man bör stötta ett land vars skillnader mellan rik och fattig är större än avståndet mellan Hurghada och Haparanda. Det dyker upp demonstranter i varenda stad som os-facklan far igenom. Nu senast i Paris lyckades aktivister släcka den symboliska facklan. Facklan som ska vara en symbol för fred, vänskap och framsteg ansågs av dessa inte avspeglas i årets värdnation.

   Så ska vi svenska, civiliserade och kloka människor, sätta press på Kina genom en bojkott av Os? Ni vet Kina är inte att leka med (Jag menar, man får ha jävligt bra fantasi om man ska roas av att leka med ett land.) Kina är inget Sverige, de facto. De har dödsstraff, de har politiska fångar, ingen yttrandefrihet, diktatur. Listan kan göras lång.

   Men jag tycker att diskussionen är något vinklad. Det finns även bra saker med Kina, det glöms bort.

   De har exempelvis väldigt billig arbetskraft.

   Så jag tycker snarare att vi bör tacka Kina. Tacka den där Hu Jintao eller vad han heter. Tacka för att det är förbjudet att bilda fackföreningar där nere, tacka för att man inte får löneförhandla och tacka för att han sitter på all makt. Det är ju tack vare honom som jag kan sitta här hemma och skriva på en dator för 5000 kr.

Tack vare honom som jag har råd med en mobiltelefon, ett kylskåp och en platt-tv.

Made in China, ni vet. Det är ju så billigt och bra.

   Och sen klagar folk på att han Hu Jintao inte bryr sig om folket. Herregud vilken löjlig anklagelse. Okej, han kanske inte tänker jättemycket på kinesernas bästa. Men han tänker på oss, vi stackars fattiga människor i västvärlden. Det är ju jättesynd om oss verkligen.

   Han är ju så snäll och låter oss köpa billiga Cheap Monday-kläder genom H&M.

Ska vi då bojkotta Kina? Spotta Kina rakt i ansiktet och säga "Fuck you, jag vill inte ha billiga kläder eller fina klockor. Jag är inte tacksam för att jag får köpa en mobiltelefon för en tusenlapp, fast den med rimliga löner och arbetsförhållande skulle vara minst fem gånger så dyr!"

   Ska vi komma med så löjliga argument? Är verkligen alla människors rätt till ett värdigt liv viktigare än en billig, bra fungerande mobiltelefon? Nä, precis.

   Nu åker vi ner till Kina i sommar och tackar och bockar.

   Tack för alla dessa år av billiga varor.

Kommentarer
Postat av: Majsan

Hej Emil, detta inlägget är så bra så jag kommer att länka till det.

/Majsan

2008-04-26 @ 11:13:42
URL: http://majsans.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0