Om valfrihet.

I vår kärt bevarade skolmatsal (egentligen en dansbana) har vi kommit
en bit på vägen vad det gäller valfrihet. Det finns inte bara vanlig mat.
Det finns även en liten cafeteria där man kan inhandla konfektyr av alla dess slag.

(Nu ljög jag egentligen. För det första finns det inte konfektyr av alla dess slag,
och för det andra har cafeterian i fråga nyligen lagts ned.
Men jag låtsats att det finns kvar, bara för att få ihop denna otroligt etiskt viktiga text )

Fortsättning.
.. Men inte nog med det. Framför allt finns det jättegoda baguetter och piroger till ett
förmånligt studentpris av tjugo kronor. Kanon om det råkar vara ärtsoppa eller blodpudding
som egentligen serveras på middagsbordet.
Sen kommer den lilla haken med betalning. Det kostar ju pengar att välja andra alternativ.
Det är som med all valfrihet.
Det kostar hela tiden att välja bort det du inte vill ha (exempelvis ärtsoppa).
Och det är jag beredd att göra vissa dagar.
Att välja bort det äckliga till förmån för det goda, mot en avgift.

Men sen finns det människor som inte har råd att köpa baguetter.
To bad.
Då får man helt enkelt trycka i sig lite ärtsoppa, och gå hungrig resten av dagen.

Och sen kan jag lämna matsalen mätt och belåten.
Ändock kvarstår problemet med den äckliga maten.
Ändock serveras ärtsoppa till dem som inte har råd att köpa baguette.

Det är baksidan av valfrihet.

Istället gäller det att försöka lösa problem tillsammans.
Jag, och alla andra som har råd att köpa baguette, får helt enkelt bidra.
Vi får tillsammans lägga pengar på bättre skolmat.
Då kan alla äta kötbullar och potatis.
Alla blir mätta och belåtna.
Ingen får baguett, ingen får ärtsoppa.
Men alla får det hyfsat bra.

Det är rättvisa!


Kommentarer
Postat av: Filosofia

Vi hade tre ställen att äta på, enda tills det ena stället brann ner. Nu har vi bara en matsal med "vanlig" mat och passar inte det, kan få välja baguette istället, vilket inte kostar mer :) man får bara dra sin "mattagg"^^

2008-04-09 @ 09:34:48
URL: http://filosofiasblogg.blogg.se
Postat av: Erica

Du ska vara glad att ärtsoppan är gratis. Det är den eftersom alla betalar på det viset du föreslår (genom skatten). Mackorna är ett komplement till de som vill betala extra utöver det dom (eller deras föräldrar) redan betalar för sina kompisars ärtsoppa. Ärtsoppan är inte gratis, du betalar för den även om du inte äter av den. Vill du vara snäll mot dina vänner kan ni ju dela en macka och peta i er lite motbjudande ärtsoppa så blir båda hyggligt mätta.

2008-04-09 @ 13:33:33
Postat av: Agnes

Fast nu är ju inte vår skolmat gratis, utan den kostar pengar, den med. Bara inte lika mycket.

2008-04-09 @ 15:27:21
Postat av: Calle

Men du emil Jag tror så här att cafeet vid matsalen har stängd pga att den inte kunde konkurrera med skolans :/ om de nu e den du syftar på :/

2008-04-10 @ 22:43:20
Postat av: Calle

Och nu ser jag att jag har varit lite trög och hoppat över den biten i texten där det står precis det jag alldeles nyss skrev Förlåt, jag e engelsman :/

2008-04-10 @ 22:52:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0