Om nyhetsvärderingar samt en topplista över svenska rotfrukter.

Någon cynisk tonåring skrev att hon var sur över metro's nyhetvärdering.

Det hela handlade om att tidningen i fråga hade en helsidesartikel om ett bergras i Norge, där 5 personer befarades vara döda. På en annan sida fanns enbart en notis om att 13 personer hade dött på en skola i Nigeria, när en vägg hade rasat.


Då kan man vara politiskt korrekt och snacka om människors lika värde, och allt sånt där.

Eller så kan man se det ur Metros och medias perspektiv. Vilket är mest intressant för oss i Sverige att läsa om?

Ju längre bort från Här man befinner sig, ju större måste händelsen vara. Ganska enkelt.

Det är exempelvis ganska relevant att skriva om hur regeringen sparkar ner på de arbetslösa i Sverige, men att Polen gör likadant är, för just mig, mindre relevant.

Därmed inte sagt att det inte är lika fel där, utan snarare att det är polska tidningars uppgift att skriva om det.

Om det nu inte är någon jättestor nyhet, vill säga. Om en lärare hade skjutit ner 13 elever med automatvapen på en skola i Nigeria. Då är det en annan sak.


Sen ska tilläggas att jag faktiskt inte tvivlar sådär jättemycket på att Metros redaktionschef faktiskt är ganska känslokall, och på riktigt skiter i allt annat än sina egna pengar.
Men nu talar jag om principen i hur man värderar en nyhet. Att det som händer Här är mer intressant för oss som bor Här. Logik.



Så, ett trevligt litet inlägg, tycker jag själv.

Politiskt för första gången, tror jag. Detta som inte skulle vara en seriös blogg.

Men detta inlägg har så liberala tankar, så då borde det inte ses som seriöst.
Trots att det faktiskt var det. Eller, ja, ganska.

Men för att lätta upp stämningen publicerar jag härmed en topplista på rotfrukter:

3: Morot

2: Kålrot

1: Palsternacka


Tack och godnatt, far åt helvete och puss!


Kommentarer
Postat av: D

Jag förstår precis hur du resonerar. Jag blev helt enkelt besviken, ledsen och uppgiven över att prioriteringarna är som de är. Men för mig är det uppriktigt sagt nyheten i sig som avgör nyhetsvärdet, inte vart det det skrivs om äger rum.

2008-03-29 @ 18:09:40
URL: http://tonarscynism.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag måste bara kommentera tidigare kommentar. Hur man bedömer en nyhets värde beror väl helt och hållet på vart det som sker händer? eller alltså.
En nyhet som utspelar sig i sverige är ju ganska ofta mycket mer värd än en nyhet från nigeria.

2008-03-29 @ 18:59:31
URL: http://gungfly.blogg.se
Postat av: ruth

När jag pluggade journalistik lärde vi oss nyhetsprioritering; Tidpunkten(ju närmare desto hetare)Närheten (Sverige lockar fler läsare än Nigeria)Politiskt läge (USA, Israel och Skandinavien är oomstridigt mer intressantare än Indien eller Peru.)
Journalister skriver det folk vill veta. Fråga runt, folk bryr sig mer om bergras i Norge än väggras i Nigeria.

2008-04-01 @ 13:24:06
URL: http://ruth.blogg.se
Postat av: E

Eller som Morgan Pålsson säger: En jordbävning i Kenya har inte en chans mot en politiker som går mot röd gubbe i nynäshamn.

2008-04-03 @ 21:03:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0