Om Martin Niemuller.

Sörplar kaffe i regnet och tänker på följande rader, skrivna av en tysk präst 1945.
Man får nästan anta att det egentligen skrevs på tyska, men tack vare allmän skolplikt har någon driftig kille lyckats översätta det till förståelig svenska.
För svensk ska man ju vara, allt annat verkar ju vara fel.
Prästen i fråga hette förresten Martin Niemuller, man kanske måste skriva det, för att inte strida mot upphovsrätten.

Ja, det blir en ganska lång påa till dessa vackra ord, märker jag.
Men det gör ingenting, stämningen byggs upp bättre då.
Folk förväntar sig liksom att det ska vara någon extraordinärt, ju mer man romantiserar.
Men dikten i fråga är faktiskt inte något extraordinärt, det bara ren och skär solidaritet på papper.

well...

I Tyskland kom nazisterna och tog kommunisterna,
men jag sade ingenting, för jag var inte kommunist.

Sedan kom de och tog judarna,
men jag sade ingenting, för jag var inte jude.

Sedan kom de och tog fackföreningsmännen,
men jag sade ingenting, för jag var inte fackföreningsman.

Sedan kom de och tog katolikerna,
men jag sade ingenting, för jag var inte katolik.

Sedan kom de och tog mig.

Vid det laget fanns det ingen kvar som kunde säga någonting.


Nu är det ju ganska uppenbart att denna lilla text handlar om herr adolf och hans grymheter.
Men för alla er som har gått ut mellanstadiet, är det förhoppningsvis lika uppenbart att man inte alls behöver tidsbestämma den här till 40-talet. Utan att orden är fullt lika aktuella idag, och passar in på allt från tv-tablån till grillkvällarna.

Tänk på det!


Kommentarer
Postat av: Sofia

Man börjar oftast inte bry sig om saker förrän de händer i ens närhet.
It's a shame.

2008-05-18 @ 18:33:10
URL: http://combatbaby.blogg.se
Postat av: Tobias Lindgren

"Utan att orden är fullt lika aktuella idag, och passar in på allt från tv-tablån till grillkvällarna."

Syftar du på något särskilt parti då, eller? Kanske socialdemokraterna, centerpartiet eller folkpartiet, som samarbetade med nazister, upprätttade rasbiologiska institut och tvångssteriliserade människor ända in på sena 1970-talet?

2008-05-19 @ 14:20:57
Postat av: chea

Mycket bra dikt! Säger sjukt mycket!

och måste bara... Tobias Lindgren: VAAA??? i vilket sammanhäng trycker du in de raderan? What?!

2008-05-19 @ 16:05:01
Postat av: chea

Mycket bra dikt! Säger sjukt mycket!

och måste bara... Tobias Lindgren: VAAA??? i vilket sammanhäng trycker du in de raderan? What?!

2008-05-19 @ 16:05:33
Postat av: Emil

Svar Tobias Lindgren:
Nej, jag syftar inte på något parti, däremot är jag medveten om vad du skriver.
Varför du anknyter till just dessa partier vet jag dock inte, då alla svenska partier har lika mörka delar i sin historia.
Att kritisera Folkpartiet för dess historia är ganska irrelevant, om du frågar mig. Det är vad de står för idag, som är värt att kritisera.

2008-05-19 @ 16:07:18
URL: http://Emilbloggar.blogg.se
Postat av: Tobias Lindgren

Då hoppas jag och utgår från att du har samma förhållningssätt till exempelvis Sverigedemokraterna, som du kommenterade på en annan blogg, vilket föranledde mitt besök här.

http://zappafan.blogspot.com/2008/05/sd.html

2008-05-19 @ 16:24:42
Postat av: Emil

Återigen Svar:
Givetvis har jag samma förhållningssätt, att jag inte bryr mig väsentligt om historien.
Men jag ogillar skarpt den politik SD för idag, och den skall de kritiseras för.

2008-05-19 @ 16:50:52
URL: http://Emilbloggar.blogg.se
Postat av: Tobias Lindgren

Bra, då är vi överens, Emil.

Det var bara märkligt att du postade detta inlägg på din blogg, där du rakt av insinuerar att Sverigedemokraterna är nazister, tre timmar och 48 minuter efter Karlssons inlägg och tretton minuter efter att du själv hade lämnat en kommentar på nämnda inlägg. Du ser inget samband där, eller?

2008-05-19 @ 17:38:23
Postat av: Emil

Svar TL:
Överens på den punkt att partiers historia är relativt ointressant.
MEN:
Jag har i inlägget ovan aldrig ens nämnt Sverigedemokraterna. Att jag "insinuerar att SD är nazister" plocker du ju helt från luften.
Jag nämner inga som helst partier i inlägget, vad jag kan se.

Det stämmer inte heller att jag har kommenterat någon Karlsson och hans blogg. Jag har aldrig läst den, vad jag minns.
DÄRFÖR ser jag inget samband.

Plocka fram de rader jag har skrivit, så kan jag försvara mig. Men då du mest verkar hitta på, blir det ganska svårt.
Men tack i alla fall.
Alltid trevligt med debatt.

Du har ingen blogg?

2008-05-19 @ 18:39:11
URL: http://Emilbloggar.blogg.se
Postat av: Tobias Lindgren

Nej, jag har inga "bevis". Det enda jag menade är att man får känslan av att du åsyftar Sverigedemokraterna i inlägget ovan.

Tretton minuter efter att du hade kommenterat ett sd-inlägg på Karlssons blogg (http://zappafan.blogspot.com/2008/05/sd.html) skriver du plötsligt på din blogg detta inlägg om nazister. Du förstår inte den kopplingen, eller? Sd -> nazister.

Nåja, jag ska släppa detta och låta dig vara. Det är trevligt i alla fall att vi är överens om att partiernas historia, som man har tagit avstånd från och är långt tillbaka i tiden, är föga intressant eller relevant när det gäller nutida politiska diskussioner vad gäller dessa partier.

Jag lämnar nu din blogg. Och nej, jag har ingen egen men kanske skaffar en i framtiden. Allt gott!

2008-05-19 @ 22:08:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0