Om matpris och makaroner.

image31Folk som gnäller över höga matpriser har antagligen inte insett storheten med pasta. Det blir nämligen inte billigare än så. Du får ge fem spänn för 500 gram makaroner, det är knappast dyrt. Dessutom är det gott.

Det intressanta med det hela är dock hur det kan vara så billigt. Så enormt billigt.

Personligen skulle jag gissa på att det handlar om arbetarnas löner.


Man får anta att makaronerna plockas av brasilianska bönder, som arbetar 12 timmar per dag på någon uppbränd åker, under vapenhot från närmsta gerilla. Därefter transporterar man makaronerna till något låglöneland, typ Taiwan eller Litauen, där man låter underbetalda gatubarn fixa till finesserna.

Först och främst ska man sortera högerböjda från vänsterböjda. Det är samma med bananer. Tittar ni noga upptäcker ni snart att samtliga bananer är böjda åt vänster. Detsamma gäller makaroner.

Därefter ska hålet borras, och numer ska man även bleka makaronerna tills de får den där ljusgula färgen, som man bara kan åstadkomma med giftiga kemikalier.

Sen har de underbetalda gatubarnen gjort sitt, och makaronerna transporteras vidare till någon pittoresk liten håla i Italien.

Där sitter välklädda italienska machomän och packar ner makaronerna i små lådor, och sedan märker man lådorna med Made in Italy.

Sen kan man göra fin vinst på det där "Made in Italy", då ICA bestämmer att; det här är bra grejer. Det här fin italiensk pasta.


Sen transporterar man slutligen makaronilådorna från Italien till Sverige, och rakt in i våra kära ICA-butiker.

Prislappen för oss svenska konsumenter hamnar, som sagt, på 4, 98 kr för 500 gram.


Med allt detta arbete, och alla transporter hit och dit, kan ni själva räkna ut hur jävla lite dessa knegare tjänar i timmen. Jag lovar att ni kan räkna lönen på händerna.


Men satan i gatan vad gott det är.


Kommentarer
Postat av: E

När jag var liten lärde min morfar mig att makaroner växer på buskar och spaghetti på träd. Jag trodde naturligtvis inte på det, men min morfar var väldigt ihärdig och stod fast vid fakta även när man ifrågasatte det. Så man började tvivla fast man visste att man hade rätt. Vuxna luras ju inte, iaf inte om man säger att dom har fel. Eller?

Jag misstänker att det inte var syftet med bloggposten, men tack ändå för att du fick mig att komma att tänka på min morfar! Ha en bra dag!

2008-05-26 @ 16:09:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0