Om privata tragedier.

Med respekten i åtanke har jag tidigare valt att avstå från att skriva om Engla på internet. Det är en privat tragedi, och egentligen inget som passar in på min blogg. Och inte på halvseriösa debattforum heller, för den delen.

Nu är det dock annorlunda, då Englas familj medvetet väljer att skapa en medial debatt. SVT ska nämligen direktsända begravningen som äger rum imorgon, lördag.

Då vill man uppenbarligen att media (ja, blogg är ett medium) ska ta upp ämnet. Och då hakar jag givetvis på.


Och jag tänkte skriva om varför det är fel av Sveriges Television, public service, att direktsända en privat begravning.

Fallet med Engla är en tragedi, det förnekar jag inte. Och att man sänder mordbegravningar har jag egentligen ingenting emot. Det visar att vi faktiskt bryr oss om våra medmänniskor, att vi berörs när något hemskt inträffar. Det handlar om solidaritet.

Och solidaritet förespråkar jag, som ni vet.

Men om SVT ska sända Englas begravning, så borde de rimligtvis sända alla begravningar där mord är inblandat. Annars blir det hyckleri.

För visst är det som hände Engla både tragiskt och oacceptabelt. Men är det verkligen värre än alla andra mord som inträffar i Sverige? Är det verkligen värre än Arbogamordet, och värre än det dubbelmord som inträffade i Vallentuna igår?


Vallentuna? Mord? , tänker ni. Jag vet, det skrivs inte om det. Antagligen är det någon utländsk, fattig kille som är död. Media fungerar så.


Hur som helst är dessa fall lika hemska som Engla-fallet. Och då SVT väljer att sända Englas begravning, särkskiljer staten på människor, och påvisar indirekt att Engla skulle vara mer värd än den utländske killen i Vallentuna.

Därför är det fel att sända begravningen.


Engla är en privat tragedi, ingen nationell sorg. När någon offentligen person dör, exempelvis Palme, kan man sända begravningen. Men Engla är ingen offentligen person.
Det är en tragisk historia, men begravningen är något som media bör hålla sig ifrån.
Eller välja hela tv-tablån efter hjärtat, och sända alla mordbegravningar.


Kommentarer
Postat av: toby

Definitivt, grymt att äntligen trilla in på en grym blogg!

2008-05-10 @ 00:04:25
URL: http://tobyno1.blogg.se
Postat av: Filosofia

Du har rätt, rätt, rätt.

2008-05-10 @ 10:01:54
URL: http://filosofiasblogg.blogg.se
Postat av: Sofia

Faktiskt. I agree. Förstår inte varför det ska bli sånt rabalder bara för just det här mordet. Alla mord är ju lika hemska i sig..

2008-05-10 @ 11:03:09
URL: http://combatbaby.blogg.se
Postat av: fia

Hörde en präst sitta och prata om det här i nyhetsmorgon i tv4 för ett tag sedan. Hon såg det som ett sätt för alla sveriges människor att bearbeta sånt här och förstå verkligheten. Englafallet fick .. symbolisera alla de här morden och ökade våldet mot barn som har uppdagats den senaste tiden. Vet inte riktigt om en tvsänd begravning är lösningen på det problemet och SVT kanske inte bör engagera sig i sådana här frågor på det här sättet, men någonting behöver göras.
för att återgå till var prästen sa, så är folk rädda. Hur kan man skydda sina egna barn och sig själv och sedan förklara sådana här händelser för sin glada sjuåring som är nyfiken på livet.. jag vet inte jag.
Det är något speciellt när det handlar om våld/mord mot barn, det kommer oss så nära. Vi kan inte skydda det som vi älskar mest av allt. Barn det oskyldigaste och renaste vi har skadas. Alla kan relatera till offren och de anhöriga.
Det är svårt att jämföra.

2008-05-11 @ 11:21:51
URL: http://lifeintimes.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0