När jag blir diktator - avd. Tv-hysteri.

Igår i väntan på glömskans sömn satt jag och tittade på Debatt.

När jag blir diktator ska tv-hysterin begränsas till två statliga kanaler och en kommersiell. Ettan, tvåan, fyran tycker jag är ett skönt gammalt koncept. Lite lagom sådär. Och då får ettan stå för kultur och nöje, och tvåan ska enbart sända Debatt, har jag tänkt mig. Från sex till tolv varje dag, det är väl den mest rimliga tiden att spendera framför tv:n. Sen kan man liksom bjuda in intressanta människor - det finns sådana, jag lovar - för att debattera om aktuella och inaktuella ämnen, och därmed se till att använda det offentliga rummet till något vettigt. Debatt är ju nämligen det enda vettiga programmet inom dagens tv-värld. Tror jag.


Igår - nu var det ju web-tv för min del, men ändock - behandlades den nya fildelningslagen/förslaget. Om ni hänger med lite, i synnerhet i bloggosfären (vilket är nysvenskans fulaste ord?) har ni säkerligen hört talas om den. Jag orkar inte snåra mig in i fildelningens komplexa frågor idag, jag ska bara klargöra för er att regeringens lagförslag inte handlar om fildelningens vara eller icke vara. Vad det handlar om är om man vill att privata, vinstdrivna aktörer ska sköta det polisiära arbetet, eller om man faktiskt tycker att det är polisens uppgift.

Det här lagförslaget är inte svårare än så. Däremot är den övriga debatten mer komplex, men det är ju både tråkigt och svårt att ta upp. Mest svårt.


Det blev ett sidospår kanske. I alla fall; min kommande tv-reform ska givetvis inte tillåta Tv4 att sända Idol. Annars tror jag att det kommer bli bra det här med mig som diktator.
Det är tur att man har visioner.

Kommentarer
Postat av: Filosofia

Det enda bra som har kommit ur idol är den här fantastiska människan: http://www.myspace.com/larsmusic

men å andra sidan kom han inte ur idol, han råkade bara upptäckas där. och å tredje (?) sidan så är han för bra för idol. Han är nästa Bob Dylan. Det måste vara så.

2008-11-03 @ 22:27:21
URL: http://filosofiasblogg.blogg.se/
Postat av: ludvig

tja, jag tycker att den där lars mest är en mespropp. förresten tänker jag inte rösta på dig (fast det lär jag ju slippa - rösta alltså - om du ska bli diktator) om du överhuvud taget tänker tillåta skitkanalen tv4 att få fortsätta.

2008-11-03 @ 23:33:07
URL: http://simpletwistoffate.blogg.se/
Postat av: Emil

Demokrati som begrepp är ju svårdefinierat.

Man kan hävda att man kan bli diktator på demokratisk väg, och givetvis kan man fortsätta genomföra val därefter. Så visst räknar jag med din röst.



Och sen tänker jag att det kan vara bra att ha något kommseriellt alternativ, men med vissa restriktioner då GIVETVIS. Tv4 må väl ändå kännas bäst av de kommersiella kanalerna? Jag har ju egentligen dålig koll där, Tv6 kanske är bättre?

2008-11-04 @ 16:39:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0