Om konsten att dricka te när man egentligen bör läsa Strindberg samt om Havannas och Köpenhamns skönhet .

När man har väldigt mycket som man bör göra, är det allra bästa att bara dricka te och lyssna på bob dylan. Det är visserligen ganska bra att göra när som helst, men i synnerhet då man egentligen bör göra annat.

Annars skulle jag skriva att mina framtidsplaner börjar variera ut i det grövsta. Ena stunden är jag övertygad om Havannas skönhet, och den andra stunden (det finns två) är jag tämligen säker på att det vore ytterst olämpligt att flytta till en kommunistdiktatur.
Och idag har tanken väckts om att flytta till våra svenska berg och jobba som liftvakt. Måste väl vara ganska behagligt ändå, stå och hjälpa människor som inte kan åka skidor, genom att ge dem en liftbygel.
Eller så vill jag flytta till Göteborg och studera genusvetenskap. Det vore väl lärorikt, men jag tvivlar på att man skulle bli någonting på det. Vad man nu vill bli, det räcker väl med att bara finnas till. Jag funderar också på om man skulle utbilda sig till kurator - mest för att jag antagligen har för dåliga betyg för att bli psykolog - men det känns som att man måste vara 40+ för ett kuratorsyrke. Så skulle jag givetvis känna om jag vore av kuratorsbehov. Det är väl alla människor alltid visserligen, men det är ju lite skämmigt sådär, ni vet. Det är dessutom lite mindrevärt att arbeta som kurator, hjälpa människor som har det svårt är ju inte särkilt populärt. Bland kvinnor - eller ska jag säga tjejer - är det ju givetvis lite mer cool, kanske speciellt om man själv är man. Är man man? Man är man inte.

Egentligen vet jag inte vad som står. Blir lätt så när fingrarna skriver av sig självt, men det är ganska skönt ibland. Då man kan lägga alla andra tankar åt sidan, och bara skriva på. LIKSOM. Man har ju trots allt ganska flinka fingrar. Kan tänka mig att jag säkert skulle kvalat in som skrivmaskinist åt Hitler om han hade levt. Det är väl tur att han inte gör det, kan man tänka, fast jag vet inte, det skulle vara ganska intressant att tala med honom.
Förresten läste jag att man hade avrättat några terrorister i något land nyligen. Jag kan gissa på att det var Spanien och Madridbombernas anhängare, fast det är självklart inget jag vet. Antagligen för att jag mest hann läsa ingressen. Blir lätt så på morgonen, men det vet väl ni. Ja, och då tycker jag i alla fall att det är fel att spränga oskyldiga människor i luften - det tycker förhoppningsvis alla som läser det här - men att det är nästan lika fel att hämnas med dödsstraff. Att straff över huvud taget bygger på hämnd och inte på rehablitering är ju rena häxprocessen, som Kjell Höglund säkert hade uttryckt sig.  Att folk känner sig bra för att någon annan mår dåligt är ju verkligen något människan bör jobba med. Hur man växer på andra undergång - den enes död den andres bröd, som man säger. Eller om det var tvärtom.

Det är lite som den här tragiska teorin man har om att allt för många skänker pengar till behövande just för att själv få känna sig lite vänlig. Inte för att man egentligen bryr sig.

Äh, jag ska inte fortsätta på det här. Kan säkerligen misstolkas. Jag ska istället koka mig lite mer te, det är ju himla smidigt sedan något geni uppfann vattenkokaren. Säkerligen var det Einstein det också. Sen ska jag leta reda på min portabla vinylspelare, lyssna på hur Thåström sjunger om hur han kom till Köpenhamn bara för att någonstans ska man va. Givetvis ska jag också försöka studera litteraturhistoria, men jag får se hur det går med den biten.

Nu gott folk. Nu har jag minsann skrivit så det räcker och blir över. Faktum är att det räcker för hela skolveckan, och det känns ju himla skönt ändå. Att få gjort den här tunga bördan med att blogga. Så man istället kan koncentrera sig på roliga saker här i livet - exempelvis litteraturhistoria.

Bruno - Kanske Bruno K - brukar säga att jag är dålig på att ljuga. Det tror jag inte en sekund på. Så, tack för kaffet och sådär. Nu har jag ju inte druckit kaffe, men det vet ju inte ni i alla fall, så jag kan ju likväl skriva det. Snart blir det glögg också, jag räknar ner, och får det till tjugo dagar. Nu räknar ju jag väldigt taskigt, men det beror mest på att jag inte vet vad det är för datum. En ursäkt är alltid en ursäkt.

Tack och godnatt, får åt helvete och puss!


Kommentarer
Postat av: Filosofia

det är roande att läsa din blogg, trots att jag egentligen borde roa mig med att dricka kaffe och lyssna på bob dylan.

2008-11-11 @ 11:45:11
URL: http://filosofiasblogg.blogg.se/
Postat av: amalia

Fruktansvärt bra. Om man kan säga så.

2008-11-11 @ 12:26:15
URL: http://amaliadenfarliga.blogg.se/
Postat av: Challe

åh,nu fick jag massa sug efter att lyssna på sönder boulevard bara för det. tur att det är så tillgängligt och ligger i foobar. syns imorrn ju. kanske.

2008-11-11 @ 21:22:43
Postat av: ludvig

lägg gärna ut en bild på din portabla lp-spelare. det kan bli nåt, det.

2008-11-11 @ 22:04:39
URL: http://simpletwistoffate.blogg.se/
Postat av: Hanna

Flinka fingrar, jodå! Långa bloggtexter är sällan underhållande - jag är antagligen inte tillräckligt intellektuell för sånt - men även om dina är långa känns dom inte långa? Berätta hemligheten, liksom.



Åt fåren helvetet, förresten? Eller vad?

Ha-ha-ha.

2008-11-12 @ 19:09:32
URL: http://asymmetrisk.blogg.se/
Postat av: Emil

tack,tack.



Ludvig, det här med kamera är ju krångligt. Min har varit borta sedan i somras, men jag hittade den i helgen. Nu vet jag inte vart den har tagit vägen igen. Men när jag hittar den - vilket jag säkert gör om jag faktiskt letar - så kan jag bjuda på en bild.



Och hannapanna, hemligheten är antagligen teckenstorlek 24.

Far, inte som i pappa, utan som i norrländskans åka ska det ju givetvis vara.

2008-11-12 @ 21:36:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0