Blogg för att vara snäll mot er läsare.

Sitter här ute och tänker för mig själv att folk borde blogga lite mer, så jag får något att läsa. Då slår det mig att jag faktiskt kan blogga lite själv också, föregå med gott exempel, så att säga.
Och om jag då ska blogga, tänker jag passa på att nämna den rubrik jag nyss läste på svd.se: 150 års fängelse för Madoff.
"Han lurade alla i jättelikt pyramidspel", står det att läsa fortsättningsvis.

Efter denna information kan en givetvis bli sugen på att hävda att 150 år möjligtvis är lite i överkant. Men om vi ska låta det påpekandet kliva åt sidan för en stund, kan vi gå vidare och försöka problematisera innebörden av att lura av någon pengar. Personligen känner jag att det är precis vad ekonomi och marknad handlar om. Att lura folk till onödig konsumtion, som i själva verket inte alls gör människor lyckligare.
Idag har jag exempelvis tillbringat tid på en spikmatta, vilken försäljaren hävdar botar sömnlöshet. Vi kan väl säga att hen lurade mig på pengar, men att det var mitt val att köpa mattan (det är egentligen mormors, men det hör inte hit). Lite så känner jag inför Madoffs brott. Skyll er själva!

För att vara politiskt korrekt bör jag väl också betona att jag i realiteten avskyr människor som tycker att folk får skylla sig själva. Och att jag även tycker det är fel att kommentera nyheter, när jag inte har orkat läsa något om dem. Men, så är det. Meningen med det här inlägget är mest att ge er någonting att läsa. Inlägget får givetvis även ses som en uppmaning till er andra som bloggar: Skriv något!

Nu ska jag se vad jag ska göra av kvällen. Inte dricka vin och spela tp i alla fall, även om det hade varit det finaste.
Pusshej.

Kommentarer
Postat av: En Sill

Spikmatta för att lösa sina sömnproblem? Hur skulle det funka egentligen? Uppenbarligen så funkar det inte, men ändå.. De som säljer den måste ju ha en vettig förklaring, jag blir nyfiken hur den skulle kunna låta!

2009-07-03 @ 17:46:50
URL: http://selinders.blogg.se/
Postat av: emil

jag vill nog ändå tro att det hjälper lite, och att det har att göra med blodcirkulation. eller något åt det hållet.

till saken hör dock att företaget som tillverkar spikmattorna nu blivit anmält till konsumentverket.

2009-07-03 @ 20:10:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0