Om svininfluensan.

På Julias begäran ska jag idag skriva om den beryktade svininfluensan. En ganska svår uppgift, då jag faktiskt inte har läst en enda artikel om fenomenet. Anledningen är förstås att jag har oerhört svårt för sensationsjournalistik.
Efter en snabb research på wikipedia, kan jag emellertid konstatera att det var precis som jag anade; Svininfluensan är inget annat än ett ruttet försök att sälja lösnummer!
Tjugo bekräftade dödsfall i Mexico. Ett i USA. Noll i övriga världen.

Rent spontant; känns det som någonting att skriva om?

Kanske skulle Tv4-nyheterna istället rapportera om att det dör 16 000 barn i svält – varje dag. Eller om att 8500 kvinnor könsstympas – varje dag. Eller om att det antagligen dör fler människor i förkylning – varje dag.

Okej. Nu är jag fullt medveten om att det här inte är något fräscht. Jag är medveten om att det blir ganska konstigt att relatera nyheter till världssvält. Det är inte riktigt på samma nivå, och går därför inte att jämföra. Låt oss säga att det blir ganska tråkiga nyheter om en varje dag ska rapportera om svält och könsstympning – OCH FÖRKYLNING!
Vad jag främst vill ha sagt, om jag nu tvunget ska skriva om svininfluensan, är mest att en inte behöver oroa sig.

Ja, egentligen bara det.

Kommentarer
Postat av: amandakatt

en tjej i min klass blev förkyld, trodde direkt att det var svininfluensan som härjade

2009-05-05 @ 18:25:14
Postat av: Nicklas Larenholtz

Sensationsjournalistik är hårt styrt pga av marknadsekonomi. Allt måste bäras ekonomiskt då tidningar idag skriver artiklar som genererar trafik. Politiska bloggar ligger långt ifrån populärkulturella bloggar som blondinbella med tio gånger så mycket trafik som Carl Bildt.

Postat av: Emil

Givetvis har du rätt i sak, Nicklas. Aftonbladet skriver artiklar vid namn "Så går du ner i vikt!" just för att folk vill läsa om det.

Kan en tänka sig.

Men den här marknadsekonomiska teorin gäller ju främst om tidningens inkomst kommer direkt från konsumenten. Vilket den inte gör! Nu har jag inga siffror men annonsinkomsterna är betydligt högre än inkomsten av försäljning. Betydligt högre.

Men givetvis, du har rätt i sak.

2009-05-06 @ 20:37:16
URL: http://emilbloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0