Om böcker.

Om en bortser från typ Ondskan och Pippi Långstrump, så borde Grabben i graven bredvid och Populärmusik från Vittula vara Sveriges mest lästa böcker.

(Om någon såg för mycket på Magnus, Brasse och Eva som barn, kan vi här ställa oss frågan vem av författarna till nämnda böcker som ska bort. Min gissning faller på Astrid Lindgren eftersom hon är den enda författaren med svennebanan-namn. Alla andra heter slumpmässiga bokstavskombinationer i stil med Guillou, Niemi och Mazetti. Alternativt Mazetti eftersom hon är den enda som låter som en italiensk fotbollsspelare. Alternativt Niemi eftersom han är den ende vars namn påminner om fiskens i Hitta Nemo. Alternativt Guillou eftersom han är den ende som värvats av KGB).

Hur som havet bär sin fisk: Jag har länge funderat över hur författarna till Grabben- och Populärböckerna upplever sin framgång. Det är väl ett faktum att böckerna är lästa av väldigt många människor. I så fall är det ett plus. Å andra sidan är det också ett faktum att böckerna alltid, säger alltid, tokreas ut till lägsta pris. Samtliga antikvariat (inklusive Myrornas) har typ 20 ex. av böckerna - som säljs för 5 kr st.
Eftersom jag inte forskat jättemycket i det här, vet jag självklart inte vad det beror på. Men det skulle kunna vara så att Dn-kultur och Aftonbladet-kultur storhypade böckerna när de kom, vilket ledde till att alla människor mer eller mindre kände sig tvungna att köpa dem. Det skulle kunna vara så att alla läsare blev så besvikna att de kände sig mer eller mindre tvungna att göra sig av med dem efteråt. Och det skulle kunna vara så att de lämnade in dem till typ Myrornas som nu gör vad som helst för att bli av med dem. Typ rear ut dem för fem kronor.
Men jag vet ju inte förstås. Det är bara en dåligt underbyggd teori.

Kommentarer
Postat av: sara

"hur som havet bär sin fisk"

jag skrattar, det var kul.

2009-11-02 @ 21:46:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0