Om Kvinnliga partiordföranden i riksdagen.

Jag har en spaning på gång. Känner liksom - likt Guillou gjorde inför Ib-affären - att jag är någonting på spåret. För hur är det nu; varför börjar samtliga kvinnliga partiordföranden i riksdagen på bokstaven M? Mona, Maud och Maria. Det är väl för osannolikt för att bara vara en slump?

Givetvis är det så. I vanliga fall heter ju medelålders kvinnor nämligen saker som Birgitta, Elisabeth och Kristina. Alltså namn som inte börjar på bokstaven M. Att alla i riksdagen nu gör det, kan väl inte bero på annat än kvotering. Frågan är bara varför dessa kvinnor kvoteras? Är det så att de har något annat perspektiv att tillföra? Att de kommer från en marginaliserad samhällsgrupp, vars enda chans att få komma till tals är genom kvortering i partiordförandeskap? Har kvinnor på bokstaven M extra svårt att komma ut på arbetsmarknaden?

Jag vet förstås inte, jag vet väldigt sällan saker. Men det ligger sannerligen en viss mystik i det hela. Kan det månne röra sig om en konspiration, att alla m-kvinnor egentligen är en och samma person?
Det tål onekligen att funderas kring..

Kommentarer
Postat av: johannes

sedan går det ju inte att bortse från att (M) även är en partibeteckning. mystiken tätnar.

2009-11-16 @ 19:50:38
Postat av: a

eller att ordet man börjar på M

2009-11-17 @ 14:22:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0