Trissflykting.

Både Metro och Aftonbladet (och säkerligen fler medier därtill) har den senaste veckan rapporterat om en person dömd till utvisning, som nu vunnit miljonvinst på triss. Nyhetsrapporteringen har i båda fallen följt mönstret "höhö, vad tokigt att utvisa en miljonär" och Aftonbladet exemplifierar denna tokighet genom att, lite vitsigt, kalla mannen för "trissflyktingen". Allt för att distansera sig till det verkliga innehållet.
Nu kan jag visserligen ha fel - nyhetsvärdet ligger väl just i den specifika kombinationen av flykting och miljonär - men saknas inte den kritiska granskningen? Är inte det här ett ypperligt tillfälle för en krönika om huruvida utvisning är moraliskt riktigt?

Jag ber om ursäkt om ni tycker att min pk-filosofi stigit mig åt huvudet, jag varvar ju trots allt med Sovjetreferenser och krav på dödsstraff. Allt för att hålla tillbaka kritiken av tråkighet.

Hur som helst vet jag inte varför dennne nymiljonär är dömd till utvisning. Kanske uppnår han helt enkelt inte flyktingstatus eller är han kanske rent av dömd för brott. Vad vet jag.
Vad jag vill framhålla här är i alla fall att det är irrelevant. Det behövs inga nyttoargument för att motargumentera Sverigedemokraterna - det behövs bara påpeka att alla människor saknar rättigheter att avgöra vem som får vistas på den plats som kallas Sverige. Jag har ingen rätt att utvisa någon och säga att "här får du inte vara, för jag var här först" oavsett anledning.
Det kan ni ta med er till nästa argumentation med Jimmie Åkesson.

För att göra inlägget roligare, kan jag väl avsluta med lite nöjesinformation som har viss anknytning till inlägget. Henrik Schyffert talar om ett kommande tv-projekt samtidigt som han passar på att fila till tidigare nämnda Åkesson. Titta på det om ni vill. Själv ska jag ägna mig åt mer intellektuella saker som schack och tv-spel.
hej hej


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0