Om Wilhelm Wretlind.

En bra grej med min gymnasietid var att jag en gång fick ett texthäfte om rasismens historia. Att det var olagligt kopierat behöver vi, för lärarens skull, kanske inte nämna här. Eller jo, det behöver vi: HÄFTET VAR OLAGLIGT KOPIERAT!
Detta häfte behandlar bland annat hur den vetenskapligt utstuderade rasismen uppstod först i slutet av 1800-talet. Samma tema återkommer nu när jag läser genusvetenskap på universitetet - homosexualitet (som identitet) är nämligen också ett relativt nytt påhitt, sprunget ur samma tid.

Varför jag nämner det här kan en förstås undra över. Om jag vill framstå som seriös kan vi säga att det är för att visa hur ingenting är statiskt utan varierar utifrån historiska omständigheter. Annars kan vi säga att det är för att ha någonting att skriva om över huvud taget.
Nu tänkte jag testa att vara seriös, och hävda alternativ nummer ett. Alltså att det ska exemplifiera något viktigt. Ha nu detta i åtanke när jag berättar följande: Läkaren och riksdagsmannen Wilhelm Wretlind skrev år 1893 att "negerflickor blir gravida vid 7,5 års ålder".
Det är väl roligt?
En kan ju undra vad han grundade denna tanke på. Låt mig gissa att han aldrig hade varit utanför Sveriges gränser, utan helt enkelt antog hur det var där "negerflickor" bodde. Och det känns ju som ett högst rimligt antagande - sjuåriga negerflickor borde ju vara gravida. Av detta antagande drog han sedan slutsatsen att negrer (och arbetare, kvinnor osv.) var lägre stående eftersom de var så himla sexuellt aktiva. SÅ TIDIGT SOM VID SJU ÅRS ÅLDER! Den sexuella aktiviteten tog såklart energi från hjärnan så att den inte kunde utvecklas. Det kan en ju förstå.

Slutsats: herr Wretlind verkar ha varit en bra kille ändå. Bra som i betydelsen inte bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0