Om sedlar i Sovjet.

När jag ändå är inne och smakar på fenoment Sovjet, kan jag passa på att nämna något jag läste i boken Militärmusik (att nämna titeln innebär i det här fallet en läsrekommendation).
Vad det gäller det förlegade påhittet sedlar är vi ju mycket för det här med motiv och förebild. Motivet på sedlar har ett syfte att framhålla personer som ska anses särskilt viktiga. Vilka människor som får representera sedlar är ingen slump, utan en medveten handling om vilka personer som bör hyllas och inte. Det är med andra ord ingen tillfällighet att kvinnor i Sverige har förpassats till de lägre valörerna.
I Sovjet fanns precis samma tanke; sedlarna skulle fungera som propaganda.
Vilka personer kan då ha funnits på sedlarn i Sovjetunionen? Kan det månne varit Marx, Lenin, Stalin och andra med liknande inflytande över samhällsordningen?
Inte riktigt. På sedlarna i Sovjetunionen fick Vladimir Lenin vara motiv. På alla valörer!
Ett problem som uppstod med det här var antagligen hur en skulle se skillnad på de olika valörerna. Lösningen blev således att låta Lenin poträtteras från olika åldrar. På låga valörer var Lenin i en viss ålder, på höga i en annan.

Jag vet inte riktigt var det här grundar sig. Det måste väl rimligtvis ha funnits någon annan som kunde tänkas vara förebild? Eller tyckte en månne att Lenin var för snygg för att inte finnas på samtliga sedlar.
Jag är inte säker på att jag håller med. Var inte Stalin liiite finare i alla fall till utseendet?
Bild Lenin, bild Stalin: avgör själva.

SLUT PÅ INLÄGG!!!

Observera att endast uppgiften om sedlarna kommer från en skönlitterär bok. Resten är bara antagande, men det får en gör på en blogg. Anta alltså.
Hej då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0