Om svampplockning och droger.

Jag har ingen tillförlitlig källa på det här - alltså ingen alls - men jag gissar på att en vanligtvis läser cirka 1 procent av vad som står i tidningen varje dag. Det är förstås trist för 99 procent av medarbetarna att deras artiklar förblir olästa, men jag antar att en blir informerad om sådant på journalisthögskolan. Gissningsvis ingår 7,5 hp i "så tacklar du nederlaget".
Vad jag vill säga är att när en (jag) läser en tidning, så bläddrar en förbi det mesta. Rubriken måste vara mer tilltalande än "Sbab ger mäklare bonus för bolån" för att en ska orka ta sig igenom artikeln i fråga. Varje dag är det emellertid alltid någon rubrik som fastnar. Alltid något intressant som en tar till sig.
Härom dagen gällde det rubriken "Svamp i teet ledde till åtal" på Dn's internetsajt. Vad en då fick lära sig var att det faktiskt är olagligt att plocka vissa svampar - de narkotikaklassade svamparna - och att en kille från Halland blivit åtalad för detta.

Eftersom den åtalade i det här fallet är just en nittonårig kille från Halland, tvivlar jag visserligen inte en sekund på att han har suttit och letat knarkrecept på flashback. Men annars. Är det inte konstigt att det är olagligt att både "plocka och inneha" dessa svampar? Hur ska alla som inte har en kandidatexamen i mykologi kunna ha koll på det här?

Nåväl. Samtidigt kan jag inte låta bli att småskratta åt denna nittonåriga kille. För om en nu har ansträngt sig med att leta flashback-svampar, tagit på sig stövlar och tillbringat en hel dag i skogen, för att få tag i den svamp som - enligt vad svampkännaren (obs ingen konstig titel; carl bildt är balkankännare) Bo Nylén säger till TT - ger "någon darrning och lite yrsel, ingen sensation direkt". Måste det då inte vara väldigt tråkigt att, så att säga bli ertappad med handen i svampkorgen? Vad kan oddsen vara för det? Det kan väl inte tillhöra polisens vardagliga sysselsättning att göra razzia hos fridfulla svampplockare? Och inte hos mysiga tedrickare heller.

Låt mig gissa att det här var första och sista gången någonsin. OTUR!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0