Lite löst om Marknaden och Kunden.

Jag har någonting på att marknaden är "så jävla jobbig". Tänker att jag, likt valfri OMG-tjej, ska hävda att den är dryg för att den aldrig ger sig. För att den alltid ska ha rätt.
Det kan väl bli roligt? Den är ju nämligen lite så, marknaden. Som en jobbig kompis.

Alla som har läst samhällskunskap på högstadiet (eller om jag menar marxistisk klassteori kanske. så lätt att blanda ihop) vet ju emellertid att marknaden ganska sällan har rätt. Och framför allt att den inte har rätt i egenskap av marknad. Det är ju exempelvis inte rätt att exportera vapen bara för att marknaden kräver det.
På samma sätt vill jag avslutningsvis hävda att Marknadens kompis Kunden är lika jobbig. Att de håller ihop bara för att få sin vilja igenom. Det finns ju ett, näst intill ordspråksliknande, slagord som bestämt hävdar att Kunden alltid skulle ha rätt. Det kan väl alla som någon gång har hört talas om prostitution avfärda som ren lögn.

Nå, visst kan det bli lite skämtsamt det här. Måste bara fila lite mer. I övrigt haglar skämten redan över temat vapenexport även från dess egna förespråkare. När regeringen år 2003 tillsatte en utredning över den svenska vapenexporten fick den namnet Krigsmaterielutredningen. Socialdemokraterna - som har stort förtroende i Göteborg - kunde inte låta bli att, vitsigt nog, förkorta den KRUT.
Nog skrattades det gott på Regeringskansliet. Nog gjordes det.

Kommentarer
Postat av: olatidman

hahha

2010-01-20 @ 17:22:18
URL: http://tidman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0