Om Kina och Maos lilla röda.

Idag har Kina varit folkrepublik i sextio år. Inget konstigt med det påståendet förstås. Det är bara att gratulera.

När jag ändå är inne på Kina-temat, kan jag påpeka att landet var väldigt tidigt ute med konceptet En bok åt alla. Långt före Sverige. I Kinas fall var det emellertid inte läsfrämjandet som stod i fokus. Snarare var konceptet grundat i en enorm självgodhet hos Mao Zedong. Kort och gott.
Det finns ju såklart också en massa hemska saker som en kan förknippa med Mao, men självgodhet är nog ändå ett ledord. (Det stämmer väl i övrigt in på de flesta diktatorer genom historien, inte minst Ugandas Idi Amin).
När Mao beslutade att anamma En bok åt alla-konceptet, funderade han nämligen länge över vilken bok som skulle delas ut till folket. Efter, vad jag kan anta, ett noga övervägande beslutade han sig för att trycka upp en helt ny bok: med sina egna citat i. Bara.

Nu har jag inte läst Maos lilla röda, som boken så fint kallas, men någonting säger mig att han inte hade såå många bra citat, att det skulle räcka till en hel bok. Låt mig gissa att de allra flesta citaten är ganska vardagliga och allmängiltiga. Och låt mig gissa att de som inte är vardagliga och allmängiltiga påminner ganska mycket om bibelns tio budord. Alltså ungefär "du skall icke ha några andra ledare bredvid mig".
(När jag tänker på det, är just det budordet det enda som inte är allmängiltigt i bibeln. Alla andra är ju sådana som en inte behöver vara Gud för att komma på: "Du skall icke dräpa" kunde vi nog ha listat ut på egen hand.)

Alltså: vad jag vill ha sagt är att det finns en charmig självgodhet i att ge ut sina egna citat i bokform. I synnerhet om boken trycks upp för att ges ut till en hel nation.
Det känns som att Björn Ranelid är den ende i Sverige som ens skulle komma på tanken.

Kommentarer
Postat av: Peter

Oerhört roligt och insiktsfullt!!! Ranelid är verkligen den enda kandidaten till en sån gärning!

2009-10-02 @ 10:12:42
URL: http://peternyberg.blogspot.com
Postat av: hanna

hahahahahaha men lägg av!



och det där var inget sånt lägg av, det var ett SÅNT lägg av. vad fan jag nu menar med det.

2009-10-04 @ 19:19:27
URL: http://annantypavdisco.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0