Om elpistoler.

Först: Tänk vad roligt det vore om elpistoler var tvungna att kopplas in med sladd! Då kunde de få springa runt där på andra sidan atlanten och jaga underklassare med lite för liberal syn på narkotika hur mycket de ville. Poliserna skulle ju ändå vara tvungna att ha tillgång till eluttag varje gång de fick för sig att, så att säga, "lugna ner" någon buse.

I övrigt funderar jag över vem som har skrivit elchockpistolartikeln på wikipedia. Möjligtvis kan det vara samma person som utbildar poliser i Malmö och som råkade använda det fiktiva namnet Oscar Neger på en av sina undervisningstimmar. Det fallet ska väl såklart inte kopplas till radhusrasism eller unken människosyn, men det är ju absolut ett olyckligt utfall på slumpgeneratorn. Nästa gång kanske det blev ett helt vanligt namn så som Christer Pettersson eller liknande, det rapporterade tidningarna ingenting om när det begav sig.

I artikeln om elchockpistoler står det i alla fall att elpistolen har "mycket stor potential" som tortyrredskap eftersom den "avger en del smärta". Inget konstigt påpekande tycker poliskåren i USA, men om en vill ha en lite mer objektiv bild av hur elchockpistoler verkligen fungerar, så innehåller wikipedia-artikeln även viss kritik mot användandet. Det skrivs bland annat att pistolerna innehåller ett minne, vilket gör att en lätt kan kontrollera om pistolen har använts för tortyr. Detta gör då att elchockpistolen anses "mindre lämpad för tortyr än övriga vapen eftersom dessa inte har något minne".

Alltså: enligt wikipediaskribenten - som vi kan anta tillhör antingen acab-förbundet eller cops-förbundet (de är ju ganska snarlika, ungefär som antifascistisk front och fascistisk front) - så är elpistolen bra att använda för tortyr eftersom den orsakar smärta. Men, betonar skribenten, en måste vara uppmärksam på att allt användande registreras och kan användas som bevisföring emot dig. Du måste alltså tänka till innan du använder elpistolen för tortyr. Tortyren kan visserligen utföras smärtfritt (om en med smärtfritt menar "tillräcklig smärta för att klassas som tortyr, men som ändå inte dödar") men du kan också åka dit för just tortyr. Då får en helt enkelt använda sin högstadiekompetens och fundera över om det är värt det eller inte.

Jag vet inte hur ni reagerar på urvalet till denna artikel, men för mig är det här första gången jag på riktigt funderar över om jag verkligen är inne på wikipedia eller flashback. Skillnaden verkar vara hårfin.
Å andra sidan har ju jag en ganska udda syn på vapen som tror att de alltid står i direkt kontrast till fred. Jag har märkt att det är en ganska ovanlig inställning i min ålder. Jag ser nämligen dagligen bilder där unga militära män poserar bredvid sina k-pistar i någon patriotisk 40-talsanda. Inget fel med det förstås eftersom det inte är vapen som dödar, det är människor. Eller ja, det är män. Och de använder vapen. Men annars finns det inget samband.

Nog om information om elpistoler. Vill en veta mer, så får en surfa på flashback typ.
hej då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0