Om dyslexi, caster och sexualitet.

En anonym och dyslektisk läsare bad mig att skriva om Caster. Varför dyslektiska läsare tycks vara överrepresenterade på min blogg har jag ingen aning om. Eller jo, det har jag ju: det är ju jag som kallar dem dyslektiska bara för att de är anonyma. Tänker att det är lite samma sak.
Om jag nu vill vara politisk korrekt kan jag lägga till att dyslexi i sig inte är något "varaktigt funktionshinder", som wikipedia faktiskt hävdar. Tvärtom är det, som i alla fall av sk. funktionshinder, samhället som skapar dem. Vi gör funktionshinder, som det så fint heter.

Men någon ville att jag skulla skriva om Caster, ja.
Jag ska vara ärlig och erkänna att jag inte hade en aning om vad det var. Men eftersom jag är så seriös här, så slänger jag ju inte bara ämnet åt sidan. Istället ägnade jag en halvminut åt research, dvs. googlade.

Om en bildgooglar på Caster får en upp den här bilden. Jag vet inte, men någonting säger mig att det är fel caster. Jag tror istället att det är den omtalade löparen som åsyftas. Såklart borde jag ju ha vetat (obs: sveriges fulaste ord) det här, men jag är inte så haj på sport.
För er som inte har hört någonting om det här (typ jag), så är det ett himla tjafs om en 800-meterslöpare, i damklassen, som anklagas för att vara man. Eftersom jag inte är insatt i just det här, tänker jag inte uttala mig något vidare om hen sig. Däremot visar berättelsen om Caster hur oerhört stark uppdelningen man/kvinna faktiskt är. Och lika väl visar den att uppdelningen inte är fullständig, då det gång på gång dyker upp människor som överskrider denna gräns.
Att människor blir upprörda över det här är både sorgligt och roligt. Ibland när jag träffar folk brukar jag leka lite med det här, och hävda att jag inte bryr mig om kön. Att jag inte definierar en sexuell identitet, utan att jag helt enkelt attraheras av människor. Det är också roligt, för då blir folk precis lika provocerade som i fallet Caster. Jag brukar få det påpekat för mig att: antingen är jag heterosexuell och vill ligga med tjejer. Eller så är jag homosexuell och vill ligga med killar. Allt utanför den här uppdelning är så oerhört svårt att föreställa sig. Det ifrågasätter nämligen en hel världsbild som är uppbyggd på dikotomin mellan man och kvinna.

Nu tillbaka till Caster, för jag läste precis att hen är intersexuell, dvs. har både manlig och kvinnlig könstillhörighet. I en världsbild som utgår från man/kvinna existerar inte Caster, hen blir ett abjekt, som min sambo troligtvis skulle vilja uttrycka sig. Trist.

Nu avlsutar jag här, för jag måste duscha och plugga. Men ni kan väl ägna dagen åt att fundera över det här. Uppenbarligen är inte uppdelningen man/kvinna tillräcklig..

(Obs: att hen är svart har ju absolut ingenting med upprördheten att göra. Folk hade ju blivit precis lika upprörda om det rörde sig om en vit man som hävdades vara kvinna. Såklart).

Kommentarer
Postat av: amanda.

ger sambo vuxenpoäng?

2009-09-17 @ 16:17:26
Postat av: johannes

snarare studentpoäng. vi har inte så många, så vi är glada för det lilla.

2009-09-17 @ 16:23:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0