Om världsmästartitlar.

Nu är jag vare sig kunnig om eller intresserad av amerikansk fotboll, men på grund av diverse omständigheter är jag ändå medveten om att finalen i den högsta ligan - det sk. Super Bowl (=superbollen?) - avgjordes för någon vecka sedan. Efter det valde medier av alla dess slag att titulera vinnarna - New Orleans Saints - som världsmästare.

Paus för burkskratt.

För rätta mig om jag har fel, men är det inte att hälla lite för mycket vatten på kvarnen att titulera någon som världsmästare i en sport som redan per se är avgränsad från världen? För var i kan skillnaden bestå av att vara Amerikansk mästare eller Världsmästare i en sport som Amerikansk fotboll? Gissningsvis ingenstans.

För att ingen nu ska påstå att människor från Amerika (och med Amerika menas såklart inte Amerika utan snarare Nordamerika eller rentav USA) har en tendens att lätt framhäva storheten i det de gör, vill jag också poängtera att människor från Sverige lider av samma problem. Vid ungefär samma tidpunkt (nu gissar jag - har väl ingen klocka heller) som New Orleans blev världsmästare i amerikansk fotboll blev nämligen Sverige världsmästare i bandy. Till saken hör att det faktiskt är svårare att bli svensk mästare i bandy än världsmästare eftersom bandy bara spelas i typ två länder. För att kunna titulera sig som världsmästare i bandy behöver man således bara vinna en match. Typ.

Men det är klart att det är roligt för dem, både svenskarna och amerikanerna, att kunna vara bra på någonting. För egen del nöjer jag mig med att vara världens bästa skribent på emilbloggar.blogg.se
Det går också bra.


Kommentarer
Postat av: Peter

Som med sumobrottning, alltså. Även där världsmästartitlar. Bandy spelas i flera länder, säkert fyra: Norge, Finland, Sverige och Ryssland... fast det är bara Sverige och Ryssand som är bra nog att spela om titeln...

2010-02-13 @ 12:25:29
URL: http://peternyberg.blogspot.com
Postat av: Johan N

skrattar lite tyst för mig själv.

2010-02-15 @ 16:51:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0