Om Albert Einstein.

Jag har säkerligen sagt det många gånger förr, men Albert Einstein må vara världshistoriens klokaste människa. Inte enbart för hans relativitetsteori eller fotoelektriska effekt, det finns många begåvade människor inom fysiken. Det finns däremot inga, vad jag vet, med samma genialt skarpa insikt i samhället och samtiden.

För att hedra denne man, och samtidigt sprida kloka ord och idéer, ska jag återigen börja citera gamle Albert med jämna mellanrum. Jag gjorde det under min bilddagbokstid, och det är nästan lite sorgligt att det kommit av sig. Det finns nämligen ingen begränsning i Alberts klokhet. Den är precis som universum oändlig. Eller för att beröra samma ämne med Einsteins egna ord:
"Det finns två saker i vår värld som är oändliga, universum och mänsklig dumhet.
Men jag är inte säker på det förstnämnda."


Om inte Albert Einstein är ett geni, så finns det ingen genialitet, det kan ni vara tämligen säkra på. Att han dessutom ser ut precis så som en snäll, bullbakande morfar bör göra, gör inte saken värre. Jag vågar påstå att Albert Einstein har gjort lika mycket för världen som Astrid Lindgren. Det är mer än vad både Jesus och Buddha har åstadkommit tillsammans.


Kommentarer
Postat av: ludvig

sign up on that.

2008-10-06 @ 23:30:43
URL: http://simpletwistoffate.blogg.se/
Postat av: Alina

Ha en trevlig kväll! :)

2008-10-06 @ 23:37:48
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Kristin

när hade du tänkt dyka upp i skolan igen?

2008-10-07 @ 11:31:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0