Om ost och förmögenhetsskatt.

Världens matpriser skjuter för tillfället i höjden.image19
Osten här till höger kostar exempelvis nästan 80 kr/kg.
Hörde ni!? 80 svenska jävla kronor! För en ost. Det är ju rena rånet!

Så kan man tänka.
Och just så tänker jag ang. skolans kaffe. Det är både dyrt och relativt äckligt.
Så jag brukar beklaga mig och mumla något om att jag minsann ska stå emot.
Pionjera den fackliga kampen för gratis kaffe. Det är fan en mänsklig rättighet, tänker jag.
Gratis sjukvård, Gratis utbildning och så gratis kaffe.

Men det är bara i mina tankar.
Jag tar allt upp min plånbok och slänger fram en tia på disken.
Det funkar ju för mig.
Matpriserna är dyra, men helt klart överkomliga.

De som drabbas av dyra matpriser är varken jag eller min granne Rolf.
Nä, de som verkligen drabbas är, som alltid, vad det än gäller, de allra fattigaste.
Det vill säga kenyaner och andra u-landsmänniskor.
Det är de som svälter, inte jag.

Jag har dock en lösning på problemen.
En ganska naiv lösning, om man frågar dryga folkpartister.
Men ändock en väldigt effektiv lösning.
Förmögenhetsskatt som går direkt till bistånd.


Kommentarer
Postat av: Filosofia

haha, jag kom faktiskt med "gratis kaffe-förslaget" igår^^ sammanträffande!

2008-04-18 @ 06:52:28
URL: http://filosofiasblogg.blogg.se
Postat av: E

Vill du slåss för kaffe/mänskliga rättigheter är väl inte gratis kaffe i skolan den givna fighten? Att satsa på att skolan börjar med rättvisemärkt kaffe hade väl varit myckte effektivare, mer uppnåeligt och kanske något som till och med kan hjälpa dom där riktigt fattiga människorna.

2008-04-18 @ 10:47:33
Postat av: Jonas

du emil. kaffepriset är sänkt, 5 kr kostar det nu, dock är påtåren borttagen men vad gör väl det när kaffet är äckligt?

2008-04-19 @ 13:18:59
Postat av: Anonym

ost är gott :) och alla behöver sjukvård + utbildning. jag behöver inte kaffe. kaffe är äckligt :P

2008-04-19 @ 13:37:28
URL: http://gungfly.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0