Om att putsa vapen.

Om ni tittar er noga omkring, kommer ni möjligtvis att upptäcka en förändring här. Ett tillägg. En liten, liten mening bara; som en gerillarörelse mot cynismen.

Minns jag rätt är meningen hämtad från något av marcus birros verk. Egentligen är ursprunget irrelevant, huvudsaken är som alltid innehållet. Meningens innebörd. Det kanske är en aning pretentiöst, men jag tänker att det är viktigt att vara just en motståndsrörelse mot cynismen. Att våga stå upp för solidariteten. Även om man inte alltid handlar rätt, för det gör man inte, så måste man våga erkänna det rätta. Man måste tro på solidariska principer.


Det fina med denna motståndsrörelse är att alla kan göra sitt. Att alla kan bidra med sina goda handlingar, sina avståndstaganden mot cynism. Jag är ju verkligen inte den som bör leda gruppen, som bör gå i täten. Snarare bör jag gå i baktruppen, kanske bära packningen åt de verkliga krigarna. Putsa deras vapen. Och det är väl det jag försöker göra på min blogg. Jag försöker posta dylans låt master of war, mest för att folk ska inse. Försöker sprida ordet om hur omänskligt det är att rösta på sverigedemokraterna, om hur fel det gått när man försöker genomföra en lag som särskiljer sverigefödda från utlandsfödda.

Jag försöker. Inte alltid, ibland skriver jag om hur tråkig musik miss li producerar också, men emellanåt försöker jag vara en gerillarörelse mot cynismen. Och anledningen till att dessa vackra ord nu får pryda min blogg är helt enkelt att jag vill få ut orden. Till er. För det är just vad den här rörelsen går ut på; Att sprida det goda ordet.

Det kan nämligen alla människor göra. Även sverigedemokrater, homofober och skattefuskare.


Och som bob hansson skriver; jag tänker att om man tror på det här, så tror man på en hel del.

Kommentarer
Postat av: ludvig

nu får du ändå sluta. marcus birro alltså. du har till och med en länk till honom. på riktigt. det är illa.

2008-12-06 @ 01:54:58
URL: http://simpletwistoffate.blogg.se/
Postat av: Emil

Varför jag har en länk till birros blogg vet jag egentligen inte. Jag läser den nämligen inte längre, men den har, precis som dom andra länkarna, fått hänga kvar.

Hur som helst skriver han bra, och jag tycker det är ett fint uttryck det där om gerillarörelsen.



Annar har jag visserligen märkt att birro på senare tid har tappat fotfästet, men jag antar att du ogillar honom för att du gillar bröderna schulman och idol. Det är just det som är cynism, och sådant människovärde jag ogillar. Men man får väl som vanligt skylla sig själv?

2008-12-07 @ 12:58:28
URL: http://www.myspace.com/kjellhoglund
Postat av: ludvig

tja, visst tycker jag många gånger att bröderna schulman har sina poänger och är fantastiskt roliga, men en främre anledning att ogilla birro än just faktumet att de gör det är att han är äckligt självgod, pretentiös och står för riktigt rysliga värderingar.

2008-12-08 @ 22:47:58
URL: http://simpletwistoffate.blogg.se/
Postat av: ludvig

och vad beträffar idol, så gillar jag verkligen underhållningen i de inledande avsnitten, men står helst över den äckliga musiktävlingen, om jag får. och det får jag.

2008-12-08 @ 22:50:39
URL: http://simpletwistoffate.blogg.se/
Postat av: Emil

Vad du tycker om birro får givetvis stå för dig själv, och det är inget jag bryr mig om heller. Du får ta den debatten med herr birro själv, om du vill.

Däremot kan jag ta debatten om cynismen i idol. Problemet med Idol är Inte "den äckliga musiktävlingen". Det finns uppenbarligen folk som gillar sådan musik, även om varken du eller jag kan förstå varför.

Det är just "underhållningen i de inledande avsnitten" som är hemsk. Att något som egentligen är pennalism, blir till underhållning för att det förmeldas via Tv4. Att man sitter och hånskrattar åt ungdomar som inte är duktiga på en specifik grej, är just den cyniska människosynen som jag ogillar.

Och det är precis samma känslokalla mobbning som bröderna schulman sysslar med.



Det tråkiga är ju att alldeles för många som sitter och läser det här nu tänker; fan, man får väl skylla sig själv om man ställer upp.

Och den uppfattningen finns idag inom alla områden, vare sig det gäller idol, arbetslöshet, sjukdom eller vad som.

Det är en människosyn jag ogillar, gör inte du det?

2008-12-09 @ 15:11:00
Postat av: ludvig

well, lets just leave it with att vi inte alltid håller med varandra bara. (att jag tycker att musiktävlingen idol/övriga mainstream-musikindustrin är äcklig är ganska förklarligt iom all sexism och annan skit.)

2008-12-09 @ 20:16:27
URL: http://simpletwistoffate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0