Om Versalisering.

Jag tror att ordet Versal ligger högst upp bland sökta termer på bloggportalen.se. Då jag inte har tittat, kan jag givetvis inte veta, men jag kan göra ett antagande. Och det var precis det jag gjorde.

Det är hur som helst knepigt med versaler. Alla vet att de ska inleda meningar, men det finns knepiga saker ändå. Partibeteckningar är en sådan sak - en knepig sak.

Förkortningar på etablerade partier, vilket ungefär är lika med riksdagspartier, skall enbart skrivas med gemener. Alltså skriver man mp och kd. Däremot skall övriga partiförkortningar skrivas med versal begynnelsebokstav, så det blir Fi och Nd för de mer okända partierna.

När man istället skriver under motioner och liknande med partibeteckning skall samtliga partier skrivas med gemener: (s), (mp), (fi) osv.

Och när vi sedan kommer till ungdomsförbund skrivs de vanligtvis med versaler; MUF, SSU, KDU osv.


Lite knepigt är det minsann.


Kommentarer
Postat av: amanda.

tänka sig, jag hade nog skrivit så där, alltså rätt, alla gånger. helt utan att veta varför. intressant hur man snappar upp sådant och gör det omedvetet sedan. även intressant så mycket regler det finns.

2008-12-27 @ 18:32:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0