Om skoluppgifter och den monopoliserade median.

Jag hade tänkt nyttja det här med msn messenger, för att få tag i lite skoluppgifter. Det ska ju vara nyttigt att börja i alla fall två dagar innan inlämning, men icke. Det får bli någon annan dag för det verkar inte vara någon som är villig att skicka över något.


Det gör ju egentligen ingenting för nu kan jag ta tillfället i akt och blogga istället. Det är ju roligare både för er och för mig.


Jag läste på, en inte allt för objektiv blogg, att Tv4 nu kör någon form av Noll rasism-vecka. Jag kan inte gå i god för att det är sant, men det är i så fall tragikkomiskt att Sveriges största mediebolag - alltså de med mest medialt inflytande- begränsar sin nollrasism till en vecka. Resten av tiden putsar man skorna åt Bert Karlsson.

---

Jag hoppas ni känner till Berts rasistiska åsikter, och har det i åtanke nästa gång ni tittar på Melodifestivalen och Talang.

---

Och när vi ändå var inne på det här med medial makt, så hoppas jag att ni är medvetna om hur begränsat det offentliga rummet är i Sverige då all stor media har samma ägare - Bonnier AB.

Det går inte räkna upp allt de äger, men som huvudsakligt inom tidningsvärlden kan man exempelvis nämna DN, Expressen, GT, Kvällsposten, Sydsvenska Dagbladet osv. osv.

Om man går över till den televisionerade biten äger de där Tv4 och alla dess grannkanalar (Plus, Film, Fakta osv. osv.). Även Canal+'s alla film/sport-kanaler. Och varför inte nämna svensk Filmindustri, SF Bio och det där när man ändå är igång?

Sen är det ju även bokförlag, tidsskrifter, radiokanaler osv. men jag orkar som sagt inte rabbla upp allting. Ni förstår principen.


Nu kan man ju tycka vad man vill om det här. Jag bryr mig egentligen inte om vad ni tycker, men jag tycker i alla fall att man ska vara medveten om hur det ser ut.

Här finns en lista över Bonnier AB:s alla företag.  


Kommentarer
Postat av: medeltidsamanda

Satan! vad äger de INTE?!

2008-10-20 @ 21:27:34
Postat av: a-a-a

jag reagerade likadant, man blir ju knappt förvånad om man hittar sig själv på listan en mindre vacker dag

2008-10-21 @ 11:58:00
Postat av: Hanna

Svar: Jo, jag tycker det med. Tyvärr är min fysiklärare av en annan åsikt.



Förövrigt har du väldigt rätt ... och det kanal fyra inte äger, det äger sveriges television. Så ja...

2008-10-21 @ 20:21:04
URL: http://asymmetrisk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0