Snälla, bojkotta förnedringstv:n!

Sannerligen känns det som ett nederlag att återigen behöva ta upp ämnet Idol. Jag hade innerligt hoppats att mänskligheten hade kommit ett steg längre, men igår fastnade morgonkaffet i halsen då jag läste att Idol 2008 skulle ha säsongspremiär. Jag säger då det, är det något Satan har uppfunnit så är det Idol.

Och missförstå mig nu rätt, kära vänner. Det handlar inte om att musiken tilltalar mig lika mycket som en silverfisk. Och inte heller om att jag tycker det är lika förvrängt att tävla i musik som det är att tävla i skönhet. Jag kan svälja det.

Vad jag däremot inte kan svälja är att ett tv-program med en miljon tittare går ut på att förnedra osäkra tonåringar. Tro inte en sekund på någon programidé om att hitta duktiga musiker. Idol handlar inte om det. Idol handlar om att göra svaga människor till åtlöje.

Varför visar man annars alla sökande som, på riktigt, sjunger dåligt? Programmet är ju inte liveinspelat, så om tanken är att hitta bra musiker, så kan man enkelt klippa och klistra så att just dessa visas i tv.

Så gör man uppenbarligen inte.

Det mest paradoxala av allt är att innan de sökande får träffa den beryktade djävulsjuryn får de uppträda inför en annan jury. De i sin tur bestämmer vilka som får träffa Swartling och hans gäng. Då är det ganska lätt att sålla bort de som inte sjunger särkilt bra, om man nu söker duktiga sångare.

Och sedan räcker det inte med ett; sjunga är nog inte din starkaste sida. Istället använder man så grova förnedringar som jag inte ens tänker nämna. Ni vet själva.

Och på bästa sändningstid sitter barn och ungdomar och lär sig att det här är helt rätt beteende. Säkerligen sitter även du och skrattar.

Om forumet varit skolan hade det kallats pennalism. Nu väljer tv4 att kalla det för underhållning.


En skrämmande anekdot att tillägga är att antimobbningsgruppen Friends fram till förra året sponsrades av Tv4. Friends har som målsättning att "minska mobbning och annan kränkande behandling i samhället med tyngdpunkt på barn och ungdom."

Jag vet att jag har skrivit det förr, men jag mår på rikigt illa över programmet och människosynen det förmedlar. Så snälla, bojkotta förnedringstv:n!


Kommentarer
Postat av: ludvig

men du förstår väl att de flesta av dem som skämmer ut sig antingen 1) är lejda (och hey, det är absolut roligt!) eller 2) är där för att, just det, skämma ut sig och få tevetid. (och det är verkligen också jävligt roligt)



sen håller jag till fullo med dig om att idol är jävulens påfund, fyfan för sån jävla mainstreamsmörja som produceras i och med det där teveprogrammet. tänk bara på hon som vann förra året, marie picasso. sådana förebilder är det sista vi behöver.

2008-09-04 @ 21:52:07
URL: http://simpletwistoffate.blogg.se/
Postat av: Emil

Det spelar mindre roll om de är lejda, människosynen om att man ska håna dem som inte kan förmedlas ändå.

2008-09-04 @ 22:07:40
Postat av: J.

Jag förstår inte Ludvigs kommentar. Vad är det som är roligt i att förnedra folk? Spela roll om de är med på det eller inte; signalen som den här juryn skickar ut är i alla fall helt fel.

Dessutom, vad är det för roligt med att folk VILL skämma ut sig i TV? Allt känns mest patetiskt.



Vidare vet jag inte om han håller med, eftersom du skriver att du "kan svälja det" här med den musikaliska biten. Själv struntar jag fullständigt i vem som vinner eller något som har med själva musiken att göra. Eftersom den inte tilltalar mig på något sätt finner jag ingen mening i att bry mig.



Fan vad tråkigt livet är förresten.



Puss.

2008-09-04 @ 22:13:28
Postat av: ludvig

jag är av ideologin att man kan ha roligt åt mycket. till exempel hör jag till dem som verkligen uppskattar alex och calle schulmans humor, för det mesta.

2008-09-04 @ 22:28:51
URL: http://simpletwistoffate.blogg.se/
Postat av: Filosofia

Jag kan hålla med dig. Jo, jag gör det till en viss del. Men faktum är att man får ha lite självinstinkt. Förresten kom det din en fruktansvärt skön snubbe igår. Lars Eriksson hette han och framförde Bob Dylan och en annan låt han skrivit själv. Kolla in: http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=130629141

2008-09-05 @ 15:05:22
URL: http://filosofiasblogg.blogg.se/
Postat av: Dennis

Haha, Idol är förnedrings-TV så man kanske bör ha det i åtanke när man söker...

2008-09-05 @ 15:11:55
URL: http://www.dennism.se
Postat av: amanda.

åh jag skrev precis också ett blogginlägg om hur den ihopklppta mobbingen tv4 sysslar med måste vara det onödigaste en svensk tvkanal någonsin satsat pengar på. fast jag tog bort mitt för det kändes så uttjatat. men när jag tänker efter är det väl både bra och nödvändigt att någon fortfarande klagar dock, kan jag tycka, så det var väl bra att du behöll ditt

2008-09-06 @ 02:39:06
URL: http://klappklapp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0