Om nordkorea (och avslutningsvis bjuder jag på ett av svenskans fulaste ord).

Jag har svårt att förhålla mig till nyheter. Jag har svårt att veta, när jag läser rubriker som "Nordkorea förbjuder frisyrer" om jag ska skratta eller gråta. Just gråta ska jag ju förstås inte göra eftersom jag är man, men ni förstår principen.
Jag tänker emellertid att en kan välja att göra comedy av det här. Att en kan hånskratta lite och säga att den där Kim Jong Il (obs ingen fördom, han heter så) trots allt är en underbar initiativtagare. Kanske skämta kring att "det är klart att folk inte kan få se ut som Kitty Jutbring i håret!".
Eller så kan en förstås ta problemet på allvar och diskutera skapandet av de strukturer som ligger bakom ett förbud som detta. Trots att Nordkorea är en av världens hårdaste diktaturer är det nämligen ingen tillfällighet att förbudet främst är rikitat mot kvinnor. Jag tror heller inte att det är någon tillfällighet att Svt rapport lägger sin nyhetsartikel om förbudet under kategorin Kultur & Nöje. Det som händer i Nordkorea är liksom för konstigt och avlägset för att kunna förhålla sig till. Det är förstås mycket enklare att skämta bort det och, som jag tenderar att göra, kalla det en skön grej.

För det är det väl? En skön grej.

Nu: ta på mig skjorta och låtsas att jag ska på dejt. Skjortdejt.

Kommentarer
Postat av: cissi

är skjortdejt ett ord?

2009-12-16 @ 20:33:38
URL: http://kolalende.blogg.se/
Postat av: emil

jao, om du förstod vad jag menade tycker jag att det är ett ord.

fast jag syftade egentligen bara på ordet dejt. det är fult.

2009-12-17 @ 00:03:19
URL: http://emilbloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0