Ytterligare om Gaza.

Givetvis är jag glad över vapenvilan i Gaza, om än den inte kommer att bli långvarig. För en långvarig fred krävs att både den judiska och den muslimska civilbefolkningen accepterar varandras rätt till existens. Det som problematiserar den här konflikten är det hat som finns mellan israeler och palestinier. När man diskuterar konflikten måste man vara medveten om att Hamas är folkvalda och dessutom att nio av tio israeler stödjer Israels offensiv.

Till och med jag - som är relativt okunnig och oerfaren i konflikten - har sett palestinier som inte ens kan titta israeler i ögonen. Jag har sett bilder på hur palestinier fullkomligt lynchar israeler med enda motivering att människan i fråga är israel.

Det finns därför ingen anledning att tro att konflikten löses enbart genom en israelisk tillbakadragning. Det behövs mer ansträngningar än så.


Jag måste även påpeka att jag blir en aning konfunderad när jag hör relativt många svenskar som anser att Israel gör rätt i sin offensiv. Jag kan ha viss förståelse för att israelerna själva känner så i och med att det de facto regnat drygt 6000 hamasraketer över Israel sedan 2005.

När man sitter skyddad i trygga Sverige bör man dock kunna ställa sig frågan varför raketerna regnar där de gör. Man måste kunna läsa på sin historia, och försöka förstå orsakerna till att Hamas över huvud taget existerar. En terroriströrelse - ja, jag tar mig friheten att kalla dem så - uppstår inte ur ett vakuum.


Återigen är det bästa vi kan göra att skicka ett sms med texten UNICEF till 72900.
50 kronor har vi alla råd med.

---
Dn, Svt, Unicef


Kommentarer
Postat av: Reem

Sant. Jag vill dock påpeka att israeler lär sig i skolan att alla människor är jämnlika oavsett religion, färg, eller kön.



Palestinier lär sig i skolan att judar är apor och svin, och att uppnå martyrdöden i kampen mot Israel är det bästa som finns.



Israeler lär sina barn fred, medan palestinier lär sina barn hat. Och Detta är den stora skillnaden.

2009-01-22 @ 08:43:41
Postat av: Emil

Det är härligt att du har en sådan inblick i både de israeliska och palestinska skolorna.



Jag har personligen svårt att tro att det verkligen LÄRS ut i skolor, men det spelar ju egentligen mindre roll. Propagandan går ju i alla fall mer eller mindre ut på det du skriver.

Propagandan från Israels sida går dock ut på ungefär samma sak, att platsen tillhör judendomen - punkt slut. Du läste väl inlägget om hen som förespråkade en gemensam stat - med den lilla parantesen att judarna skulle ha majoritet.

2009-01-22 @ 18:33:35
Postat av: ludvig

jag kan ju börja med att rätta ditt citat "jag har sett palestinier som inte ens kan titta israeler i ögonen". om du syftar på scenariot ur svt debatt så kan jag berätta att judarna inte alls var israeler - det räckte med att de var just judar för att ge upphov till denna avsky.



en avsky som sorgligt nog finns kvar i allt för stor utsträckning sverige - och hela världen.



så låt oss ta det hela från början.



land 1 lever i fred (förvisso i total brist av kvinnors rättigheter till sjukvård och utbildning...). en annan folkgrupp blir ständigt diskriminerad och förföljd. folkgruppen håller under 1930-/-40-talet på att bli totalt förintad i hela europa. snälla länder kirrar biffen och ger den nationslösa folkgruppen till slut en gång för alla ett eget land. otur att det redan bodde folk där, i land 1.



men om du nu var en första generationens sionist-judar som äntligen fått en egen nation av hela världens THE FN, skulle du då säga "nej tack, icke!"?



i alla fall. land 2 blir inte speciellt väl mottagna av land 1, utan konflikter uppstår. världens mest komplicerade krig bryter ut och än idag fortgår det.



jag tror att vi nog alla kan sätta oss in i dagens situation av land 2 - med, som du nämner, ständiga raketer fallandes in mot landets gränser. om nu land 2 inte har rätten att hävda sina gränser, att försvara sig själva som en nation, skulle det ens då kunna kallas och förbli en stat?



land 1, jag tror vi kan börja kalla det palestina nu, har själva röstat fram terroristorganisationen hamas som folkstyre. det känns ju till att börja med lite sådär.



nu vinner palestina PR och hela världens sympatier tack vare att militären belägrar skolor, sjukhus och andra civila byggnader - och därmed inte lämnar något annat utrymme för israel än att gå in just där. känns det som en regering som bryr sig om invånarnas bästa i det egna landet?



nu står hela den svenska (och stor del av övriga världen) opinionen och är så jävla pro-palestina, med hela popvänstern viftandes med flaggor och palestinasjalar i högsta hugg.



nåt de kanske inte tänkte på var att i palestina har kvinnor fortfarande noll rättigheter, föder i genomsnitt 9 barn och är i stort sett sin mans ägodel, medans födelsetalet i israel ligger på ca 2-3. add to that what reem said above, och du har situationen.



jag säger ingen stans att det här är en fråga att bara tvärt ställa sig på ena sidan i - det är så mycket mer komplicerat än så, MEN: känns palestina som sidan att välja? känns det som de mänskliga värderingarna man vill stödja?



samtliga ovanstående frågetecken är retoriska.





ps. jag håller, som framgått, INTE med om påståendet att "relativt många svenskar anser att Israel gör rätt i sin offensiv". den svenska opinionen ser totalt motsatt ut.



pps. något jag avskyr än mer än folk som utan vidare ställer sig och demonstrerar "KROSSA ISRAEL" utan att tänka längre, är folk som betraktar palestinasjalen som "bara en mode-grej" och inte förstår nåt av vad den innebär. men det där är en helt annan diskussion, förstås.

2009-01-23 @ 00:19:58
Postat av: Emil

Jag skulle nog vilja säga att avskyn som du pratar om, idag är mycket större emot muslimer än judar. Västvärldens syn på muslimer är väl inte den bästa precis.

Hur som.



För egen del tar jag inte ställning för någon part, då jag anser att båda GÖR FEL (för att uttrycka det enkelt). Jag tar ställning för de 400 oskyldiga barn som mördades av israelisk militär.

Och visst är den svenska mediabilden att Israel är svin. Pratar man konflikten i stort är det givetvis en felaktig bild.

Men det jag menade var att förvånansvärt många svenskar stöttar Israels offensiv. Den som likviderade 400 oskyldiga barn. Det är inget försvarskrig, det är en massaker.

Sedan kan man ställa sig på Israels sida i konflikten i sig, men om man har ett hjärta kan man inte stötta den israeliska offensiv vi såg förra veckan.

2009-01-23 @ 16:07:28
Postat av: Reem

Skarp kille den där Ludvig. Är han en kompis till dig?



Visst var det många dödsoffer på den palestinska sidan. Israel är ett mycket, mycket starkt land. Palestinierna borde inte ha retat och provocerat det.

2009-01-24 @ 14:14:01
Postat av: Emil

Jag har aldrig träffat den skarpe Ludvig. Jag känner till hen på ungefär samma sätt som jag känner till dig.



Ordet Retas känns oerhört fånigt att använda. Men om vi ändå ska ta ner det till den nivån:

Om du retar mig och kallar mig ful, så gör du givetvis fel. Det ger mig dock ingen rätt att slå ner dig.

På samma sätt ger Hamas raketer inte någon rätt åt Israel att likvidera 400 barn. Punkt slut.

En ond handling rättfärdigar inte en annan.

2009-01-25 @ 01:12:20
Postat av: ludvig

det där är att göra det väldigt enkelt för sig. inget annat. det är inte lätt, inte någon stans. och ditt citat "Om du retar mig och kallar mig ful, så gör du givetvis fel. Det ger mig dock ingen rätt att slå ner dig." borde snarare vändas på: "Om du slår ner mig, så gör du givetvis fel. Det ger mig en rätt till självförsvar.", om du vill dra en parallell i det här fallet.



och herregud, det är såklart jävligt hemskt med 400 döda barn, när och var som helst. men vadfan, varför glöms helt plötsligt alla andra krig i världen bort, varför uppmanar du oss inte varje dag till att skänka 50 spänn som hjälp i darfurkriget? eller för den delen för alla israeliska barn som varje dag bombats ihjäl?

2009-01-25 @ 01:34:43
Postat av: ludvig

och fortfarande:



"På samma sätt ger Hamas raketer inte någon rätt åt Israel att likvidera 400 barn."



vad det handlar om är att hamas tar skydd i skolor, och låter civila människor dö i onödan- för de bryr sig inte ett skit om sitt eget folk.

2009-01-25 @ 01:38:48
Postat av: Emil

Unicef är så praktiskt att pengarna man skänker går till dom som för tillfället behöver dem bäst.



Och nej, jag är mycket medveten om att det inte är så enkelt. Vad jag vet har jag här aldrig ens tagit ställning för någon part i konflikten.

Jag ställer mig emot Israels likvidering av 400 barn. Det är Inte att ställa sig emot Israels rätt till existens.

Jag förstår verkligen inte hur man kan stötta Israels offensiv. Vad är det man vill uppnå? Tror ni på allvar att det här var ett bra fredsinitiativ?



Om vi ska prata konflikten i sig, Måste man erkänna både Israels och Palestinas rätt att existera. Där ligger Hamas inte särskilt bra till. Men man måste även ställa sig frågan VARFÖR Hamas existerar. Varför bor det över huvud taget 1,5 miljoner människor i Gaza? Varför röstar palestinierna fram Hamas?

Jag börjar mer och mer tro att en enstatslösning är den enda lösningen.

2009-01-25 @ 10:24:48
Postat av: Anonym

"Jag börjar mer och mer tro att en enstatslösning är den enda lösningen"



Här har vi kärnan igen. Du erkänner inte Israels rätt att existera. PRECIS som det är, PRECIS där det ligger nu.

2009-01-25 @ 12:04:14
Postat av: Emil

Israel är för tillfället en ockupant. Rätten att existera Precis som det är nu, finns därför inte. Däremot har Israel som stat självklart rätt att existera, om man drar sig tillbaka från de ockuperade områdena.



Jag tycker att allt det här är sagt i den tråden där du antagligen hittade min blogg. Och jag håller med de övriga deltagarna där, att du är ganska tröttsam att diskutera med.

Tack för kaffet.

2009-01-25 @ 16:18:53
Postat av: Reem

Hmm, förolämpning.



Med rätten att existera precis som det är nu, syftade jag på att Israel ska fortsätta vara ett judiskt land. Enstatslösning säger den exakta motsatsen. Annars är det självklart att Israel ska lämna Västbanken...

2009-01-25 @ 22:42:05
Postat av: Reem

P.S. Din blogg är helt enkelt tråkig.



/borta

2009-01-25 @ 22:46:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0