Lista över favoritkrig.

Funderar på en artikelserie om krig. Det är väl intressant, kan en tycka, men samtidigt en aning för seriöst. Min blogg känns som fel forum för diskussioner kring USA:s insats under andra världskriget.
Annars är väl just det mest relevant att ifrågasätta. Övriga krig som USA är inblandade i - dvs alla krig - har ju redan fått sin kritik. Däremot så hyllas ju USA:s insats i andra världskriget något oerhört. Folk vill ju typ ha sex med USA:s insats under andra världskriget - så mycket hyllas den.
I själva verket kan en ju tvivla på om det verkligen var rätt att jämna Tokyo vid marken, sådär vid krigsslutet. Men det var det kanske, vad vet jag?

Observera att texten nu blev seriös. Det var inte meningen. Min artikelserie om krig skulle snarare bestå av en enkel lista över mina favoritkrig. Så, här följer listan:

3. Fotbollskriget
El Salvador vann en fotbollsmatch mot Honduras, varpå Honduras bröt alla diplomatiska förbindelser med landet. Dåliga förlorare, månne?

2. Slaget vid Olustra
Kung Erik Den Läspe och Halte (OBS: helt normalt namn på 1200-talet) fick för sig att kriga lite. Tyvärr var Erik vid den tiden typ 10 år och därför inte vapenmyndig. Så ja, vi kan säga att han förlorade. Trist barndom.

3. Kalla Kriget
Inte så roligt i den bemärkelsen, men Kalla Kriget är ett krig utan krig. Försvarsminister Sten Tolgfors använder det som anledning för att rusta upp armén. Så här brukar han skrika varje gång han får chansen att höras i media: MER PENGAR ÅT FÖRSVARET, VI VAR NÄSTAN I KRIG MED SOVJET PÅ 80-TALET!
Han har glömt bort det faktum att Sovjetunionen inte längre existerar. Och så den lilla parentesen att det aldrig var ett krig.

SLUT PÅ LISTAN ÖVER MINA FAVORITKRIG.

Kommentarer
Postat av: ludvig

men.. nr ett då?

2009-06-21 @ 18:29:22
Postat av: lilla njörn

jag älskar att det inte finns en etta


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0