Om gasledningen Nord Stream.

Ni har säkert hört talas om den rysktyska gasledning som byggs mellan Ryssland och Tyskland. Utan att gå in på politik i allmänhet eller miljöpolitik i synnerhet, får en ändå säga att det är ett gediget projekt. Det är ju inget dagsverke precis. Oavsett om det är pk eller inte tycker jag att det är hur häftigt som helst.
En kan fundera lite över hur de över huvud taget kom på idén. I min värld finns det nämligen inte på kartan att en ska kunna dra en 120 mil lång gasledning rätt över Östersjön. Under vattnet. Hur och var börjar en?

För mig känns det ju som ett misslyckat projekt redan från början. Det är för svårt! Och vad lång tid det kommer ta! I Sverige har det ju tagit 18 år att gräva 8 km vid Hallandsåsen. Och vi är väl säkert bara halvvägs, och dessutom är det projektet inte på botten av Östersjön utan på torra land.


Så här ska det se ut år 2011 då det beräknas vara klart. Personligen skulle jag gissa på att det är klart år 3011. Det går nämligen inte att få in i min hjärna hur det ska gå till. Tänk er själva om ni skulle få uppdraget att bygga ledningen. HUR GÖR EN!? Nu är jag visserligen inte utbildad i byggnationsteknik eller vad det nu kan handla om, men jag har ingen aning om hur det skulle gå till.
För mig känns det mer troligt att det är ett aprilskämt eller liknande. Att alla inblandade är med på det, och snart kommer avslöja bluffen; "haha, gick ni på det. Klart det inte går att bygga en sån ledning! Haha, grisar kan flyga va..".

Vladmir Putin är ju känd som en skojfrisk kille. Enligt väldigt lösa (läs påhittade) rykten ska han ha burit röd clownnäsa vid samtliga officiella statsbesök under 2006.
Skojfriskt va?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0