Ett egentligen utrotat problem.



Jag trodde ärligt talat att det här problemet var utrotat. Att alla människor - efter att skrivihop.se lanserades i början av 2000-talet - hade blivit extra uppmärksamma på just det här. Att en numer gjorde allt för att undvika att bli hånad av en grupp språkstudenter med för mycket fritid.
Tydligen finns det undantag som bekräftar regeln. Men en kan undra var annonsören för Sweden Powerproffs befann sig under milleniumåren om hen missade hur folk gottade sig i särskrivningar som just "kassa säljare" och "fryst kyckling lever". För oj vad det skrattades åt det här. Oj, oj, oj vad folk gjorde sig lustiga över fenomenet särskrivningar.
När jag gick på högstadiet gick det inte en enda svensklektion utan att min käcka lärare påpekade hur fel det kan bli om en skriver isär "brunhårig kvinna" i en kontaktannons. "Det är ju en helt annan grej med brun, hårig kvinna" sa hon och skrattade. Jag tror att det var hon som fick in även mig på det här spåret; jag har en ful ovana att avfärda hela texter p.g.a. en enda särskrivning.

Sweden Powerproffs har onekligen lyckats med någon alldeles extra. Det känns lite som att komma med polio år 2009 - alla vanliga människor har insett hur en undviker att trampa i detta klaver. Men inte Sweden Powerproffs. De knegar på som om det fortfarande vore 1999.

Och en sak till: Het inte Sweden Powerproffs! Gör inte det, det är inte så himla hippt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0