Om roliga youtube-klipp.

Man kan förstås säga vad man vill om det så kallade radarparet Filip och Fredrik. Exempelvis att båda namnen börjar på F eller att inget av dem börjar på Q. Men det är förstås bättre att låta bli.
För ska man säga något om dem, så ska det nämnas att de hittade den absolut härligaste programidén i och med tv-programmet 100 Höjdare. (Jag säger härlig eftersom jag inte kan bestämma mig för om det är banalitet eller genialitet - skillnaden är som bekant hårfin). Programidén var helt enkelt att visa upp olika youtube-klipp för typ Henrik Schyffert vars uppgift var att kommentera klippet i fråga. Alltså ungefär som en vanlig grabbig fredagskväll i en valfri svensk småstad.

Nu ska det sägas att det visserligen är lördag just idag, men eftersom jag är grabbig och befinner mig i en svensk småstad, tänker jag att det idag är ett utmärkt tillfälle att följa detta spår. Alltså att visa upp ett youtube-klipp och skratta åt det. Håll till godo:




Det något beskurna klippet innehåller som framgår poeten Marcus Birros filosofiska resonemang kring snatteri. Det är förstås synd att klippet bara är elva sekunder långt, för det hade varit guld värt att få, det något konstiga resonemanget utvecklat. För vad var det egentligen han menade med att snatteri handlar "jävligt mycket om att det är ett krig"? Ett krig mot butikskontrollanterna på Ica? Nog för att det är allmänt känt att väktare är de som inte kom in på polishögskolan pga aggressivitetsproblem, men är verkligen krig det rätta ordet att använda? Och är det framför allt "vår förbannade skyldighet att snatta" i så fall?

Jag vet förstås inte riktigt hur han menade, men eftersom alla kulturarbetare är vänsterinspirerade kan vi gissa att han famnade efter något marxistiskt talesätt om att egendom är stöld. Och ja, möjligtvis är citaten tagna ur sitt sammanhang, och troligtvis har han ändrat uppfattning idag, och visst har Marcus Birro ändå gjort mycket klokt genom åren, men faktum kvarstår: det är ett på tok för roligt youtube-klipp!

Tack för det, Marcus.

Kommentarer
Postat av: Kalle Balik

Han menade självfallet att det är ett krig. Ett krig med vapen och granater. Samt senapsgas. Det är så det går till på mataffärerna i storstäder, har jag hört. Du förstår helt enkelt ingenting av detta uttalande eftersom du bor i en småstad.

2010-02-14 @ 01:24:15
URL: http://jattestorapistoler.blogg.se/
Postat av: amanda.

Kalle Balik har funnit dig!

Eller fann du honom?

2010-02-14 @ 15:00:37
URL: http://amandabeatrice.blogg.se/
Postat av: emil j

nä, han har nog hittat hit på egen hand. känner du kalle b, eller vadå?

2010-02-14 @ 16:35:25
Postat av: amanda.

nej jag hittade hans blogg för några dagar sedan genom någon kompis som länkade någon som länkade osv. sedan kommenterade jag. så han hittade väl på så vis att jag länkar till din blogg

2010-02-14 @ 22:12:12
URL: http://amandabeatrice.blogg.se/
Postat av: Kalle Balik

Jag är lite som Jesus - den som verkligen söker efter mig kommer finna mig.

Nej, Amanda har förstås rätt. Kvinnor kan!

2010-02-17 @ 01:51:32
URL: http://jattestorapistoler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0