Om transportmedel och hyllningskörer.

Jag flyger väldigt sällan. Inte så mycket för att jag värnar om miljön, vägrar stötta vinstdrivande storbolag (eller annan valfri pk-anledning) som för att jag helt enkelt inte reser långväga särskilt ofta.
Förra våren var däremot ett undantag. Jag flög till Polen tur och retur, och räknar jag rätt blir det således två flygresor sammanlagt. På samtliga resor fick kaptenen applåder av resenärerna när vi landade(!).

Är inte det väldigt konstigt? För rätta mig om jag har fel, men det var väl ingen mirakulös flyguppvisning som kaptenen genomförde? Det var väl ingen show med loopingar och artisteri?
Gissningsvis inte. Gissningsvis var entimmesresan mellan Nyköping och Krakow en transportsträcka från punkt A till punkt B och en helt vanlig dag på jobbet för den berörda kaptenen. Det är inte så mycket att applådera åt.

För visst kan man ha förståelse för att man applåderade entusiatiskt åt bröderna Wrights första flygtur år 1903. Visst kan man åtminstone förstå dem som kallade det "en makalös bedrift" (eller vad man nu använde för ord på den tiden). Man kanske inte håller med dem - eftersom det kan tyckas ganska meningslöst att flyga i de 12 sekunder som turen varade enligt wikipedia - men man kan i alla fall förstå att det sågs som något nytt och fräscht. År 2010 känns det emellertid ganska självklart att kaptenen lyckas landa det flygplan som hen har bestämt sig för att köra. Utan att begära för mycket kan man väl säga att man faktiskt förväntar sig att kaptenen lyckas landa. Det är inget som kräver stående ovationer. Det känns ungefär som att applådera för att bibliotekarien lyckas med den oerhörda prestationen att placera Barnen i Bullerbyn på hyllan för barnböcker.

Nu vet jag inte, men gissningsvis är den här spaningen lika gammal som typ nämnda bröderna Wright. Och gissningsvis kan dessa flygkaptener faktiskt behöva känna lite uppskattning ibland. Det kan nog vara nyttigt för dem att känna att de också gör någonting viktigt - för det gör de ju. Men om nu folk typ vill ligga med flygkaptener för att de lyckas landa ett flygplan, då är det väl inte mer än rätt att även lokförare får sin uppskattning. Därför är mitt förslag följande: Applådera även när du åker tåg!

För alla som någon gång har försökt att åka tåg i vinter vet att det minsann inte är någon enkel uppgift att vara lokförare. Även om tåget har funnits sedan 1800-talet har tekniken uppenbarligen inte kommit så långt att man kan komma fram i tid. Eller ens komma fram alls. Därför är det väl just lokförare om några som ska ha beröm om de lyckas ta sig från punkt A till punkt B. Det är väl lokförare som förtjänar fan groups på facebook - inte flygkaptener.
Alltså: Nästa gång du åker tåg - dvs till sommaren - hyllar du lokföraren med stående ovationer innan du kliver av! För år 2010 är det avsevärt mycket svårare att köra ett tåg än ett flygplan.

Tänk på det.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Användandet av begreppet "fan groups" får mig att vilja kräkas.

2010-02-20 @ 15:18:28
Postat av: amanda p

haha, det är helt klart någonting man borde börja med.

2010-02-20 @ 15:41:02
Postat av: agnes

jag applåderade då inte.

2010-02-20 @ 21:23:15
Postat av: Peter

Jag applåderade. Jag är konformist. Jag tror att Jerry Seinfield haft spaningen innan ett avsnitt när han ståuppar. Det är inget att vara ledsen för - Han fick inte med lokförarna, vilket jag tycker var en utmärkt idé: Finn och ligg med en lokförare, de gör ett bra jobb!

2010-02-21 @ 09:21:45
URL: http://peternyberg.blogspot.com
Postat av: The Meg Show

Ja. Ja! Ja, det börjar vi med!

Jag ska flyga i slutet av mars, klappar någon säger jag "Scccchh... Vi sparar det till flygbussen istället." Också på tåg såsmåningom såklart.

2010-02-21 @ 16:28:58
URL: http://magdalenasvensson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0